Sambungan SUMBER PERUBATAN ISLAM
Al-Quran juga menjelaskan bahawa sesuatu penyakit dan sembuhnya tidak hanya dikaitkan dengan sesuatu sebab sahaja, tetapi dihubungkan juga dengan musabbib iaitu takdir atau kehendak dan kekuasaan Allah. Tegasnya jika perubatan barat hanya mengingatkan wujudnya dua hubungan, sebab dan musabbab, al-Quran telah menambah satu aspek lagi yang lebih penting iaitu musabbib atau kehendak dan kekuasaan Allah yang mengatur dan menentukan berlakunya hubungan sebab dengan musabbab.
Di samping itu al-Quran memberikan contoh-contohnya dan bagaimana semestinya seseorang Islam itu menghadapi penyakit yang dideritainya, khasnya penyakit-penyakit yang berat dan kronik. Kisah penderitaan Nabi Allah Yakkub (a.s) kerana buta kedua-dua belah matanya dan Nabi Allah Ayub (a.s) yang diserang sejenis penyakit kudis hingga lumpuh serta bagaimana kedua-dua orang nabi tersebut sembuh adalah merupakan isyarat-isyarat penting di bidang perubatan Islam.
Al-Quran juga menyedarkan kita agar benar-benar menjaga kepentingan kesihatan dan mengutamakannya. Seorang yang sedang berihram haji atau umrah tidak dibolehkan mencukur kepala, tetapi jika kepalanya itu berpenyakit seperti kudis atau seumpamanya yang perlu dibotakkan, maka ia dibolehkan berbuat demikian. (43, An-Nisa’).
Demikianlah al-Quran itu yang ditegaskan oleh Allah keadaannya tidak ada sesuatu perkara yang tidak disebutkan atau tidak dimuatkan di dalamnya. Allah berfirman yang bermaksud: “Tidaklah Kami alpakan sesuatupun di dalam al-Kitab ini” (38, al-An’am). Di sebalik ibarat ayat-ayat al-Quran itu, terdapat berbagai isyarat mengenai perubatan dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengannya.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home